Hjem.

Projekt Stratus!

Lørdag d 14/3-2009 hentede jeg en ny brugt helikopter i Vejle. Det drejer sig om en Stratus fra Miniature-Aircraft. Som du kan se i "Hvem er jeg?" har jeg tidligere haft helikoptere fra dette firma. Siden jeg startede på helikoptere igen har jeg haft et rigtigt godt øje til denne maskine, da for mig står som det ypperligste udi fjernstyrede modelhelikoptere.

Det er en maskine, der har startet sit liv som en "Fury Tempest", der ved hjælp af et konverteringskit er blevet til en Stratus. Måske har der været 2 Stk "Fury Tempest", for alt mekanikken er med i 2 eksemplarer. Jeg vil mene, at der er for over Kr 10000, hvis jeg skulle ud at købe det fra nyt. Jeg har givet Kr 3000 for den, så jeg syntes at det er en god handel!

Desværre er jeg ikke millionær, så der går et stykke tid med at få den færdig. Der mangler for Ca 10000 Kr grej i den før den er færdig, men jeg satser på at få den færdig engang tidligt på efteråret.

Sådan ser den ud fra siden (læg mærke til "tribal tatoveringerne" på næsen).

Billede af mekanikken!

Rotorhovedet (stinker af kvalitet!).

Haledrev. Hvor det bare lækkert!

Jeg fortsætter fotoserien senere på året, efterhånden som der kommer nogle flere stumper i den.

Torsdag d 14/5-2009 modtog jeg for en pæn slat kroner nogle dele fra Sverige. Bla et nyere system til Flybaren.

Dessuden har jeg i den mellemliggende tid renoveret hele helikopteren. Alt mekanikken har været skilt ad og en masse smådele (nogle dyrere end andre) er blevet skiftet ud. Mange dele er blevet skiftet ud på grund af  slid eller fordi de af den ene eller anden årsag var i stykker. Jeg har også købt en hel del crash-dele! En af mine gode venner fik en CSM- gyro og CSM-governor til overs, da han holdt op med vores (temmeligt kostbare) dejlige hobby. Dette elektronik bruger jeg i denne helikopter.

Torsdag d 28/5-2009 var jeg i "Rotordiscen" og hente nogle flere stumper, samt motoren. En YS 91-SR. Valget faldt på den, da jeg godt kan lide at prøve noget andet end lige OS-motorer (der for øvrigt er rigtigt gode!).

Brugsanvisningen til Stratusen er MEGET udførlig. I den står der at kølemøllen skal rette op i forhold til krumtapakselen med måleur. Denne operation havde jeg set frem til med gru. Det var helt unødvendig, for det var ganske smertefrit og inden for Ca. 10 minutter var den skruet på og den var "ekset" mindre end 1/100 mm.

Et par billede med motoren færdigmonteret i chassiet:

Hvis man kigger rigtigt godt efter på det øverste billede af motoren, kan man se at gearingen er 8,45:1. Det er faktisk ikke den helt rigtige gearing, der burde have været  8,18:1 med den motor jeg har i. Jeg har en anden koblingsklokke med det rigtige tandhjul, men mangler de rigtige "sideplader". Hvis det senere skulle gå hen og vise sig at være et problem, skifter jeg det til den tid!

Der går nok ikke så lang tid før den er helt færdig, for med lidt held får jeg snart en lille portion penge i "SP-pension" og så skal en del af dem selvfølgeligt bruges til at færdiggøre denne fantastiske maskine!

Søndag d 31/5-2009. I dag satte jeg halen på igen. Der er ikke sket så mange ændringer her. Selve haledrevet har været skilt ad, fået skiftet akselen og samlet igen. Denne gang er lejerne blevet fastgjort både på inder- og yderring med grøn locktite. kulfiberstangen, der styrer halen er blevet skiftet og styrene, der støtter denne er blevet skiftet til originale. Halen mangler nu kun bladene og en dims til at sætte imellem halebomsstøtterne så de ikke så let kommer i svingninger (jeg aner ikke hvad sådan en hedder).

Nu begynder den da at ligne en helikopter!

Tirsdag d 16/6-2009. Jeg har været oppe i Rotordiscen og hente de sidste ting. Listen var lang og jeg kom af med Kr. 5200(!). Det første jeg satte på var udstødningen. Huskede jeg nu at tage den prop af toiletpapir ud af udstødningsporten?

Det er en Hatori, specielt beregnet til YS-motorer. Det var først da jeg satte den på, at jeg bemærkede, at der ikke er gennemgående bolte til udstødningen, men i stedet gevindhuller. Det syntes jeg er en smule bekymrende og jeg håber ikke manifolden ryster løs og ødelægger gevindet. Jeg gør mig nok unødvendige bekymringer, da jeg ikke på noget tidspunkt er stødt ind eller læst om nogen, der har haft dette problem.

Onsdag d 17/6-2009. Nu har jeg fået monteret en masse elektronik.

På swashpladen er der 3*Ace 1015, til halen Futaba BLS251 + CSM SL 720 og til gassen en Align DS610 + CSM RL 20. Regulatoren er en Dualsky VR8, der får strøm fra 7 Stk NiMh-celler. Regulatoren er justeret til 6,2V, der forsyner det hele undtagen haleservoet, der kører på 5,3V Via en ”Step down” fra Align.

Jeg har indtil videre brugt enormt mange timer på projektet. Jeg har helt glemt hvor mange ting i sådan en maskine, der skal trimmes, justeres og tilpasses. Når jeg har skrevet dette, vil jeg tage hjem og få styr på Governoren og Gyroen.

Fredag d 19/6-2009. I nat sad jeg igen og lavede helikopter til Kl. 2. Den blev færdig! Det meste af tiden gik med at læse tekniske manualer til gyroen og governoren, da de begge er temmelig nye for mig (jeg har prøvet at sætte en SL720 gyro op for en kammerat for over et år siden). Jeg havde virkeligt problemer med opsætningen af gyroen sammen med haleservoet. Det viste sig at BLS251 fra Futaba har en neutralpuls på 0,760ms istedet for normalt 1,5ms. Efter at have rettet dette og sat frameraten op på 333hz virkede det perfekt! Governoren er også en bitch, men den fik jeg også styr på. Tingene fra CSM er lidt indviklede, men jeg tror at jeg vil blive tilfreds med det! Her er lige et par billeder af fars nye maskine i højre og venstre profil.

Her er et billede af hele flåden.

Nu mangler jeg bare at få min nye starteraksel tilpasset starteren og komme ud at prøve den. Selv om det er noget jeg efterhånden har prøvet rigtigt mange gange er der ikke grænser for hvad, jeg kan forestille mig der kan gå galt. Mine største fobier går ud på: Den kan ikke starte, motoren går i stå hele tiden, jeg kan ikke få motoren til at gå ordentligt, den vibrerer helt vildt, halen opfører sig underligt eller det allerværste: Der kommer en masse mennesker og spørger om alt muligt, mens jeg står og sveder og prøver at bevare roen!

Lørdag d 20/6-2009. I dag har jeg været ude at prøve den. Da jeg skulle tanke den havde jeg lidt problemer. Pludselig sprang påfyldningsslangen af og brændstof pøsede ud over det hele. Det viste sig at jeg havde sat udluftningen til tanken på den forkerte side af envejsventilen (YS-specifikt). Da jeg havde byttet disse to ting om fik jeg hurtigt liv i motoren og der skulle bare lukkes en anelse op for de 3 skruer, for at den gik som en lille missekat. Governoren og gyroen virkede perfekt, og den var i trim. Halen var lidt usikker, så jeg skruede godt op for gainen og derefter var alt som det skulle være. Selv sporingen var i orden. Næsten for godt til at være sandt!

Motoren bar overhovedet ikke præg af at være ny (men det er den helt sikkert) så efter halvanden tankfuld prøvede jeg at vippe den op i idle-up 1 (1800 rpm og +-10 grader pitch) og fyrede til den. Det blæste en halv pelikan og da jeg kom tilbage i modvind trak jeg den op i et loop. Den røg bare op i hinlen blå som en raket. Aldrig har jeg lavet så stort et loop. Det var bare så kraftfuldt og fedt at jeg brød ud i spontan latter. Jeg prøvede også et par rul, hvilket også gik over al forventning! Ved tredje tankfuld satte jeg den i idle-up 2 (1800 rpm og +-12 grader pitch) og prøvede inverted hover med den, i god højde hvis motoren skulle dø.

Den kører omkring 10 min på en tankfuld og det blev til Ca. 3,5 tankfuld i dag. Dagens flyvning var en religiøs oplevelse af episke dimensioner og jeg er MEGET glad for at jeg valgte en Stratus frem for eksempelvis T-Rex 700. For satan det er en fed helikopter og som nogle har sagt -Sådan en YS trækker bare som et lokomotiv!

Det eneste lille minus: Den har nogle svage lavfrekvente vibrationer, der helt klart kommer fra hovedrotorsystemet. Efter at jeg kom hjem har jeg kontrolleret bladenes balance og fundet at de ikke var 100% i balance. Det har jeg ordnet og glæder mig til at komme ud at fyre den af igen! Måske det bliver godt vejr i morgen?

Onsdag d 24/6-2009. I dag var der en ude på pladsen, der kunne tage et billede af den i dens rette element. Desværre kom der et kraftigt vindpust, så lige pludselig vendte den på hovedet!

Her er nogle billeder taget d 9/9-2009, efter at der er kommet afstivningsplader og et nyt canopy på. Det nye canopy er kommet på fordi det gamle var meget skævt og tungt, sandsynligvis på grund at flere reparationer. På dette tidspunkt er jeg rigtigt glad for den og den har fløjet 8 gallons.

Tryk på et billede, så åbner det sig i et nyt vindue!

Hjem.