Hjem.

Projekt syg ellert.

(T-Rex KO600ESP).

(Tryk på et billede, for stort billede).

 

 

 

 

10/8-2010: I dag var jeg ude at flyve med min aldrende T-Rex 600N Pro. Jeg var ved at lave en rullende cirkel mod uret, da den 3/4 inde i manøvren manglede omdrejninger på hovedrotoren og jeg stoppede manøvren for at lade den få omdrejninger igen. Af en eller anden grund laver jeg et eller andet mærkeligt med det resultat at den bliver smasket voldsomt ned i jorden og får batteriet smidt af. Resultatet bliver at den laver en lille "chicken dance" indtil kontrolstangen til halerotoren får viklet sig ind i hovedrotoren og det hele bliver blokeret. Motoren står stadig på fuld gas og min plan på dette tidspunkt er at humpe ud til modellen (der ligger 50m væk), jokke på den og klemme på udstødningens gummidims til den går i stå. Jeg når imidlertid kun Ca. halvvejs hen til den, da den har slidt koblingstromlen i småstykker og går op på fulde omdrejninger indtil den sætter sig og går i stå.

 

 

 

 

 

Desværre viser det sig senere at det vil koste Ca. Kr. 4300 at få den i flyvemæssig forsvarlig stand igen.

Da jeg egentlig også syntes at det er irriterende at jeg skal gå på listesko i klubben for at "de andre" ikke skal brokke sig over at "den larmer" undersøgte jeg muligheden for at konvertere den til elektrisk drift.

Jeg har i forvejen en T-Rex 500ESP og syntes at den er voldsomt kraftfuld, men læser på diverse fora at det er T-Rex 600E ikke. Derfor undersøger jeg muligheden for en alternativ konfiguration. Jeg støder ind i denne tråd på HeliFreak: http://helifreak.com/showthread.php?t=173879&highlight=4025-630

Det er et setup på 12S. Det helt fede er at jeg kan bruge de samme batterier som jeg bruger på min T-Rex 500ESP. Altså 2 Stk i serie. Jeg finder ud af at jeg vil hente Flg i "Rotordiscen":

1 Stk. TR-H60033T                   Motor Mount                                                                      59,94

1 Stk. TR-H60028T                   Main Frame Parts                                                               107,94

1 Stk. TR-H60019T                   Main Drive Gear                                                                 83,94

1 Stk. TR-H60169T                   Motor Pinion Gear 13T                                                        47,94

1 Stk. TR-H60032T                   Aluminum Hexagonal Bolt                                                    47,94

1 Stk. TR-H60041T                   Rudder Servo Mount                                                           53,94

1 Stk. TR-H60179T                   600ESP CF Main Frame (L)                                                    359,94

1 Stk. TR-H60180T                   600ESP CF Main Frame (R)                                                    359,94

1 Stk. TR-HN6001AA                 Metal Flybar Control Arm/Black                                            113,94

2 Stk. CNBB1030                      BALL BEARING 3X10X4                                                          100,28

1 Stk. TR-HN6101-00                 600 New CCPM Metal Swashplate/Black                                  275,94

1 Stk. TR-H60158T                   Screw                                                                               17,94

1 Stk. TR-HES08001T                Castle ICE 80HV Brushless                                                     1187,94

1 Stk. TR-HEP09502T                QUICK FIELD PROGRAMMER (AIR VERSION)                               209,94

Alt i alt bliver det Ca. Kr. 3027,50. Hertil kommer en motor. Jeg har købt en Scorpion 4025-630kv. Den kostede Kr 910 hos "Elfly". Swashpladen køber jeg fordi, der på den gamle er ved at opstå noget slør ved kuglen. Canopyet og stabilisatorer kunne godt trænge til en udskiftning, men det er ikke strengt nødvendigt.

 

 

 

 

 

23/8-2010: I dag har jeg fået alle de stumper, der er strengt nitroorienterede solgt og resten af stumperne har jeg rengjort og renoveret, så det hele er som nyt. Sådan ser det ud:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4/9-2010: I dag fik jeg en pakke fra ElFly. Nemlig motoren. De havde ikke lige en Scorpion 4025-630kv, Så i stedet blev det en Hyperion HS4025-0630. Den er totalt identisk med Scorpion motoren, blot med nogle andre farver. Den kan kontinuerligt aflevere 2700W (3,62HK) og kortvarigt 3645W (4,89HK), hvilket selvfølgeligt er fuldstændigt sygt. Er det ikke bare fedt?

Her  lørdag går det med gru op for mig at afstanden mellem framehalvdelene på en T-Rex 600ESP (og T-Rex 600) er 47mm og ikke 54 som på en T-Rex 600N Pro, som er den helikopter det hele stammer fra. Dette betyder, at framespacerne, halebomsblokken og lejeblokkene til hovedrotorakselen ikke kan genbruges og nye skal anskaffes. Derfor skal Følgende også købes:

2 Stk. TR-H60154T                   600 Metal Main Shaft Block                                                   347,88

2 Stk. TR-H60187T                   Frame Mounting Bolt                                                           47,88

1 Stk. TR-H60035T                   Tail Boom Case                                                                  71,94

Hvilket giver en merudgift på 467,70 Kr, så det løber op i 3495,20 indtil videre. Øv Bøv!

 

 

 

 

6/9-2010: I dag har jeg været oppe i Rotordiscen og hente en masse stumper.

I midten af billedet, helt ude til højre kan man se at jeg har købt 2 poser med aluminiumslejeblokke til hovedrotorakselen. Da jeg kom hjem gik det til min gru op for mig at "det 3 leje" ikke passer i sådan en blok. Jeg har mailet med Discen og jeg sender den ene pose retur i morgen og får en pose med plasticlejeblokke til en 600E (ej ESP), der også har den 3 lejeblok (TR-H60031T). for at pengene passer får jeg også en aluminiumshalerotorglider med (TR-H60195T). Det skal nok vise sig hen ad vejen, at der er flere ting jeg har glemt eller må ændre på. Nu tager jeg det som det kommer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6/9-2010: Den nye haleblok får aluminiumssekskanter i i stedet for de originale af plastic. Undskyldningen er at det stiver helikopteren af, men i virkeligheden har det nok slet ingen betydning og jeg har kun sat det i fordi jeg kan og fordi jeg (måske) så sover lidt bedre om natten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7/9-2010: I dag modtog jeg en kulfiberplade på 600x300x2mm. Den skal jeg bruge lidt af til en strukturel forstærkning af sidepladerne samt lave en ny og lidt anderledes vandret stabilisator. Jeg får kun brugt en lillebitte del af af den men det er sgu da rart at have på lager! Firmaet jeg har købt den af laver også nogle vildt fede landingsstel og halebomme til forskellige helikoptere. En dag jeg har nogle penge tilovers jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til, bestiller jeg bomme og landingsstel til denne og de andre helikoptere :) For øvrigt er den noget sejt noget at save i og der smutter nogle klinger til min løvsav!

 

 

 

 

 

 

 

 

10/9-2010: Der er kommet et ekstra leje i halerotorens bladholdere. Mange mener, at det slør der er så man kan vrikke med bladholderen kan påvirke halens stabilitet. Dette er jeg absolut ikke enig i, da jeg er overbevist om at centripetalkræfterne, når lortet snurrer rundt er så voldsomme at aksiallejerne bliver presset så kraftigt sammen at dette slør ikke kan forekomme under drift. Alligevel har jeg monteret dette leje, for jeg har taget fejl før...

Endvidere har jeg monteret et lejeblok af aluminium og en vippearm af aluminium på "pitchændringsmekanismen". Dette for blingeffektens skyld!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11/9-2010: Her det hele så efterhånden begyndt at ligne noget! Man kan se de små ændringer jeg har lavet på framen: Huller til "det 3 leje", en lille forstærkning, der hvor jeg har skåret i framen for at give plads til motoren, udskæringen til swashpladeholderen og 2 huller til at flytte batteripladen til en mere lodret stilling. Jeg monterer den ikke mere end den er nu (på nær landingsstel), for nu kan jeg eksperimentere med ESC'en uden at der er specielt farligt, hvis den skulle finde på at få motoren til at køre rundt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11/9-2010: Her kan man se, at jeg har valgt at lade det bageste servo sidde ligesom i en T-Rex 600N. Det får tyngedepunktet over mod venstre og i teorien vil det modvirke tendensen til at helikopteren læner sig mod højre. På dette tidspunkt viser det sig at "Canopy mounting bolt" er for korte og tandhjulet lige præcis går mod canopyet. Det skal jeg finde en løsning på... Endvidere mangler jeg stadig en "Gyro mount". Den får jeg nok i løbet af den kommende uge.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14/9-2010: Her er jeg ved at være færdig med det hele. Det jeg mangler er en lille plade, en "Gyro mount". Den sender James i morgen og så har jeg den fredag eller lørdag. Der er 2 gyro mounts. 1 til modtageren og 1 til gyroen og jeg har kun den til modtageren. Strengt taget kunne jeg godt montere gyroen i bunden af helikopteren, men så skal jeg bare til at flytte den igen og det er jo dobbelt arbejde. ESC'en har jeg sat op til min sender og det ser helt klart ud til at virke. Jeg har valgt, at bruge almindelige throttle kurver istedet for at bruge Govenor-funktionen, for ikke at gøre det mere avanceret end højst nødvendigt. Jeg glæder mig meget til at få den afprøvet :)

 

 

 

 

 

 

 

 

15/9-2010: Da jeg første gang prøvede at sætte Canopyet på viste det sig, at det gik på det store tandhjul i begge sider. Selvfølgeligt troede jeg at det var mig, der havde gjort noget galt. Jeg spurgte på Modelflyvning Danmarks forum, hvad der dog kunne være galt og flere svarede at de havde haft det samme problem. "Friis" skrev at han havde udvidet det ved at proppe håndklæder ind i det og derefter varme det op i ovnen. Det gjorde jeg og efter at havde eksperimenteret mig frem til en temperatur på 70 grader, fik jeg det resultat du kan se på næste billede.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og her er det færdige resultat: i begge sider er der 10-12mm frigang fra canopy ind til det store tandhjul og ikke nogen synlige deformiteter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her en dims til at dæmpe eventuelle vibrationer i halestiverne. Jeg har fremstillet den selv. Den vejer så godt som ingenting, men jeg er sikker på at den "gør jobbet". Jeg syntes sgu selv at den er lidt fiks...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har lavet en ekstra stor vandret stabilisator. Det har jeg gjort fordi jeg har mistanke om at det vil få helikopteren til at tracke bedre med mindre tendens til at være "pitchy". Jeg håber nemlig på at denne helikopter med tiden vil blive uhyggeligt hurtig :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17/9-2010: Her er den færdige, nøgne helikopter i højreprofil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og her er den så i venstreprofil.

 

 

 

 

 

 

 

Sådan ser det færdige resultat så ud. Desværre kan jeg ikke komme ud at prøveflyve den de første par dage, da der hele tiden er regnbyger og kraftig blæst. I dag er det fredag og det ser ikke ud til at blive ordentligt flyvevejr før på tirsdag i næste uge. Det er vigtigt at det hele klapper, for jeg har kun batterier til 2 flyvninger. I næste måned skal der bestilles nogle flere batterier ved "Hobby King".

 

18/9-2010: Jeg var i dag ude at prøveflyve den! Det gik godt. Den er meget kraftfuld! Desværre blæser det 8-9m/s med meget lange vindstød på Ca. 15m/s, så det var begrænset hvor meget jeg kunne mosle den. En ting er helt sikkert. Den kan trække 13 grader pitch med de omdrejninger den har nu. Jeg fik eksperimenteret mig frem til en gaskurve, der siger 100,90,100. Måske vil jeg prøve med en anden gearing senere.

For at illustrere hvor meget power, der er i den: Selvom blæsten fik den til at drifte væk under tic-tocs, kunne jeg få den tilbage til mig helt uden at miste omdrejninger overhovedet!

Jeg troede at Det T-stykke der sidder i rotorhovedet var OK, selvom det er en anelse skævt. Det er det ikke, for den vibrerer lidt ved lave omdrejninger. Så det skal skiftes.

Jeg glæder mig til at prøve den en dag, hvor det ikke er kuling...

Jeg har besluttet mig til at der skal en 14 tand gearing og 6mm aksel på motoren. Bliver spændende at prøve. Akselen ER bestilt hos "Elfly"!

 

 

 

 

16/10-2010: I dag mødte jeg på mirakuløst vis nogle andre ude i klubben og jeg fik en af dem (Palle Iversen) til at tage et billede af den i dens rette element. Som sædvanligt kom der et kraftigt vindpust og blæste den om på ryggen (det sker bare altid, når en af mine helikoptere skal fotograferes!).

Forøvrigt virker det perfekt med den nye 14 tands gearing. Den beholder jeg. Nu flyver den dejligt hurtigt, er god til 3D og med lave omdrejninger er den en drøm at flyve præcisionshover med.

Jeg er stadig lidt nervøs og forsigtig med den, for et par gange har den været tæt på at tage magten fra mig, men det er for fedt endelig at have en virkeligt kraftfuld helikopter og så har det jo bare været det hele værd!

 

 

 

 

 

9/11-2011.

Endnu en 12 cellet 600.

Jeg har købt endnu en T-Rex 600. Denne gang er det en meget lidt brugt "CF"-model. Jeg har fået den med nogle rigtigt gode servoer og en Kontronik PowerJazz 63 ESC. Det er meningen at den skal være i samme konfiguration som den anden jeg har. I virkeligheden kunne jeg havde fået en af de nye 600 Pro modeller til Ca de samme penge, men så skal jeg også have endnu flere reservedele. Derfor valgte jeg at lave en Ca mage til.

 

 

 

 

 

Da "CF"-framen er svagt lavet i forhold til "ESP"-framen på mange punkter valgte jeg at forstærke den omkring drivlinien og foran og bagtil, så der er større sandsynlighed for at den ikke brækker. Dette er ekstra nødvendigt fordi der er monteret KDE-aluminiumsbundplade.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fredag d 6 januar 2012 prøveflyver jeg den nye 12 cellede T-Rex 600. Jeg har kopieret opsætningen fra den anden 600 jeg har og ændret de få ting, der ikke er er det samme. Det viste sig at være en udmærket idé, for det var kun halegyroens følsomhed jeg måtte skrue ned for i de forskellige flightmodes for at den fløj perfekt. Det var også næsten vindstille, så jeg kunne foretage en "Trim Flight". Måske jeg kan finde på at sætte en 14 tands pinion på istedet for den 15 tands, der sidder på nu, for jeg måtte skrue idle-up1+2 helt ned på 65% for at holde omdrejningerne nede på et acceptabelt niveau.
 

Desværre endte dagen ikke helt fedt, for da jeg satte det 3 batteri til gav det et lille knald og intet fungerede bagefter. Da jeg kom hjem viste det sig at det var BEC'en der var ophørt med at fungere. Intet andet havde heldigvis taget skade. Konsekvensen af dette bliver at jeg laver lidt om på ledningsføringen, så BEC'en kører på 6S istedet for 12S. Fordi jeg stadig havde 4 batterier der var ladet op, tog jeg hjem og hentede den anden 600 så jeg kunne få batterierne brugt. Sagen er nemlig den at jeg ikke ved hvornår jeg kommer ud at flyve igen, for vejrudsigterne lige for tiden er mildest talt dårlige....

Nyd resten af billederne. Tryk eventuelt på dem og et nyt (større) vil åbne sig i et nyt vindue.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjem.