D 8/3-2013.

Hjem.

Mine X7'ere.

Denne side ses bedst i 1280X800 eller højere.

 

 

Lige siden jeg så den første X7 på internettet har jeg syntes det er en fed helikopter. Det der tiltaler mig ved den er først og fremmest den robusthed den udstråler.

I 2012 begyndte jeg at flyve 3D på konkurrenceplan. Til det havde jeg 2 Stk næsten identiske 12 cellede T-Rex 600. 2 Stk, så det ikke ville være en katastrofe hvis jeg styrtede med en før eller under konkurrencen.

I November 2012 blev jeg tilbudt at købe 2 Stk X7'ere til en særdeles favorabel pris og slog til med det samme. Det er PlaneMania, der står bag og det eneste jeg forpligter mig til er at flyve med dem til de konkurrencer og events jeg måtte komme til. Da jeg i forvejen havde planlagt at deltage i alle 3 afdelinger af HeliBatic i år er der ikke nogen problemer med den aftale :)

Et par dage før Jul 2012 modtog jeg disse 2 kasser. Det var faktisk rimeligt svært at slæbe dem hjem til fods nede fra posthuset! Det er kittet med hale- og hovedrotorblade samt motor jeg har købt. Sådan blev det, da det var min plan at slagte begge mine T-Rex 600 og bruge elektronikken fra dem i disse 2 X7'ere.

Prøv at lægge mærke til min fugls tilfredse udtryk. Jeg er sikker på at den er stolt af sit menneskes beslutning om at købe en X7...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den øverste lejeblok skal flugte med den kulfiberplade, den bliver spændt sammen med. Det kan ganske enkelt gøres ved at trykke en kulfiberplade (fra kittet) imod kanten af lejeblokken og den pladen samtidigt med at man spænder de 2 skruer.

Dette står der ikke noget om i manualen og det er nemt at spænde det skævt sammen med skævheder og spændinger i den samlede konstruktion til følge.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man spænder de 2 holdere til servoerne på lejeblokkene er det vigtigt ikke at bruge skruesikring. De kan nemlig justeres, for at give lige trækstænger til swashpladen. Selvfølgeligt skal de have skruesikring til allersidst, når man er sikker på at det hele sidder rigtigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved monteringen af det lille leje til haledrevets spidshjul (til højre i midten af billedet), skal man lige være opmærksom på at vende det rigtigt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 4 Canopy stand off's skal have skruesikring inden man skruer pinolskruen ned i dem. Derimod er det vigtigt at der ikke kommer skruesikring i de blokke på helikopteren, hvorpå stand off'sene er fastspændt.

Hvis helikopteren styrter og et stand off bliver belastet så meget at pinolskruen brækker, så er det vigtigere at man kan få stumpen ud af en blok end ud af en stand off, fordi en stand off er meget billigere end en blok og måske kan man selv fremstille en ny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ses de 3 blokke, der holder halebommen. De er slidset op forneden og de nederste huller i helikopterens venstre side er dem man spænder blokkene sammen med.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det stykke kulfiber, der forbinder det øverste af helikopteren med det nederste er sammensat af 2 stykker kulfiber, så det bliver 4mm tykt. Den sorte plade er til montering af FBL-sensor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 af de 3 monteringsplader i fronten af helikopteren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det forreste af helikopteren er også lavet helt utroligt stift og solidt. Den forrest skrå plade fuldender dette på en meget smart måde og fungerer samtidigt som monteringsplade for ESC.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den færdige frame i al sin magt og vælde.
Det noget af det mest stive og uødelægbare man kan forestille sig.
Det kan umiddelbart se ud som om at der er et svagt sted foran hovedrotorakslen, men det bliver senere fyldt ud med 2 plader til montering af motoren samt 2 deciderede afstivningsplader.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra oven: Torque tuben. Monteret med 2 kuglelejer. Fortandingerne i begge ender er fastgjort med en gennemgående 2mm skrue, der er sikret med en selvlåsende møtrik. For en sikkerheds skyld har jeg sikret både fortandinger, skruer og møtrikker med epoxy.
De 2 halestræbere er blevet nemmere at lave, da der nu er gennemgående skruer igennem kulfiberstængerne. Hullerne til disse skruer er forborede, hvilket forhindrer at man får endestykkerne sat på forkert. Det hele er limet sammen med epoxy.
Stangen til styringen af halen er lavet af en kulfiberstang med en pianotråd indeni, der har gevind i enderne til links. Der er 3 metalrør på, tjener som "glidere" i de guides, der sidder på halebommen. I manualen står der at de skal limes på med sekundlim. Det holder ikke. Derfor anbefaler jeg at man også limer dem på med epoxy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mekanismen der styrer halen. Billedet er ekstremt close-up og viser hvilken fremragende kvalitet det hele er i!

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

 

Pitcharmen til styringen af halen. Man nænner næsten ikke at sende det op i luften...

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Den samlede hale i close-up. Hvis man kender til X-Cell helikoptere fra firmaet Miniature Aircraft, vil man måske kunne nikke genkendende til nogle af de tekniske løsninger, der er blevet brugt i haledrevet. Dette er et gennemgående træk for hele maskinen. Det gør dog ikke spor, da X-Cell er nogle fortræffelige maskiner, der nemt tåler at blive efterlignet! Jeg ved ikke om det er tilfældigt at Bobby Watts har været med til at udvikle helikoptere for både Miniature Aircraft og Gaui... Dette skal dog ikke forstås på den måde at en X7 er en efterligning af en X-Cell, for på mange punkter er den også unik.

Bortset fra det, så er det her stykke mekanik da lidt af et kunstværk, ikk'?

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

De 2 skruer, der holder halestræberne bagest anbefaler jeg at skifte ud med nogle der er længere end dem der følger med i kittet, da lige netop disse skruer er meget udsat for at løsne sig ved aggressiv 3D-flyvning. Der er plads til at de er 3mm længere end dem der følger med kittet (så vidt jeg lige husker..).

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Det enormt kraftige main gear (Mod 1,2) og crown gear. Igennem det firkantede hul over main gear kan man se den spændetangs-agtige anordning, der holder hovedrotorakslen på plads. Den kan man roligt knoklespænde, for der er ikke noget gevind i den at ødelægge. I stedet er der selvlåsende møtrikker. Jeg anbefaler at man bruger en svensknøgle eller lignende som forlængerhåndtag på unbraconøglen og spænder det så hårdt man tør. Hvis det går galt er det kun en skrue eller møtrik man ødelægger. Endvidere skal akslen og indersiden af spændetangen gøres ordentligt rent med acetone inden montering. Brug også låsevæske på de selvlåsende møtrikker.
Efter den første flyvedag bør man kontrollere hovedrotorakslen for slør og hvis der er noget, løsne og spænde spændetangen igen. På begge mine X7'ere har der været slør efter de første flyvninger, men ikke siden.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Et kig ned til det spidshjul, der driver halen. Det er på X-Cell manér støttet i begge ender med kuglelejer.

 

 

 

 

 

 

 


 



 

 

 

 

 

 

Motormonteringsplade med påmonteret motor. På begge mine X7'ere passer det med at motoren skal helt frem i de aflange monteringshuller for at få den lillebitte smule slør imellem pinion og main gear, der er ønskværdigt.
Da jeg ikke gider hele tiden at smøre lejer og det er også nærmest umuligt på denne maskine har jeg skiftet det nederste leje til et keramisk. Det øverste har en højde på 5mm. Det har jeg skiftet ud med et leje men en højde på 6mm. Desuden har jeg fyldt det helt op med fedt. Begge lejer er sikret mod motorakslen med grøn locktite. Måske er det at gå med seler og livrem, for der er også et støtteleje for enden af pinion. Men "better safe than sorry".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hele motorenheden monteret i framen. Lige foran motoren nederst kan man se 2 skruer. Disse 2 skruer fikserer motorenheden til den midterste lejeblok til hovedrotorakslen. Dette er med til at gøre det hele til en endnu mere stiv konstruktion. Man kan også se den venstre af de to afstivningsplader under motorenheden.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Det færdigsamlede rotorhoved. Her er der ikke så meget pjat. På X-Cell manér sidder tryklejet i midten, lige under det yderste kugleleje. Pitcharmene er sat på bladholderne med en enkelt skrue. Her anbefaler jeg at man rengører både skrue og gevindet i bladholderen med acetone. Den flade del af pitcharmene, der er i kontakt med bladholderne bør smøres med et tyndt lag grøn locktite inden samling og skruen skal selvfølgeligt sikres ekstra godt. Her kan man med stor fordel bruge det medfølgende røde skruesikring.
Som med resten af helikopteren udstråler også denne del at den er lavet til at holde. Længe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nærbillede af det ene servo. Servoerne kan forskydes frem og tilbage og der følger kugler med i 3 forskellige længder for at opnå lige trækstænger. Dette kan være lidt tidskrævende at justere ind, men jeg er sikker på at det betaler sig.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Efter noget justering frem og tilbage fik jeg dette resultat: 3 Helt lige trækstænger til swashpladen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den færdige helikopter uden canopy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Sådan foregår det, når jeg skal ud at flyve med mine fantastiske maskiner. Dette er det billede jeg har lagt ud på FaceBook, der er blevet delt flest gange!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følgende sommer beslutter jeg at opdatere envejslejet til den nye type (Nr 217170), der er er betydeligt mere robust. Dette envejsleje er desværre heller ikke 100% i orden og fra fabrikkens side anbefaler man et par små modifikationer. Det officielle PDF-dokument kan hentes her.

 

 

Fars 2 banditter. Er de ikke bare fede!

Hjem.